بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-نیم نگاهی به سوره علق-مقدمتا- بنابرقول علمه حضرت ایت الله عقل است ودومی عقل قضاوت است که بین چند ایده ونظر کدام یک دقیقتراست را مشخص کند که درقران بیشتر دومی معنا میدهد نکته جالبی میفرمایند بشر برای هرچیزی زود رائی درست میکند وشناخت رای واقعی کار عقل است- خداوندمنان مثال زیاد اورده است بین تاریکی رروشنای وبین علم وجهل بین مردی که مشلول وشل شده است وبر روی زمین خزنده پیش میرود تا فردی استوار ودرجاده درست به سمت هدف میدود بین طیب وخبیث وکسی اله هارقبولدارد وباکسی خداوند منان الله راقبول دارد- انسان یا یک امر ازحداش تجاوز میکند میشود بت ویا ازدرجه اش وحداش کمتر میشود خرافات میشود درحقیقت بین دوخرافات درنوسان است درک حد دقیق کار علمی کارعقل است که علمی است یانیست- افا لعقلون به اینمعنا است پس هر فرد برای خود باید قضاوت کند بخصو ص درمسئله خلقت انسان- فرشتگان دلیلی بنظر میرسد که برای خلقت انسان کمی مشکل داشتند این بود شهوات انسان بیشتر از شهوات جن است مخصوصا شهوت جنسی ششهزار سال جناب شیطان خداوندمنان را عبادت کرد که به زن نیازی نداشت- ولی درهردو ریاست وپول پرستی یکسان است- درحالی که اگرانسان عقل خودرا بکارببرد برخود مسلط میشود وراه درست را طی خواهد کرد زیر اسماالحسنی کلها به اوداده میشود وانهارا عقلانی درک میکند امام راحل عظمت الله رحمت الله علیه فرمودند اصحاب رسول اکرم صلواته علیه واله علیه والسلم شعئرشان زیادنبئد ودراین باره سئوال نکردند وحتی میتوان گفت هنوز بشعور دراینحدهم نرسیده بودند برداران سنی از پیش خودشان فرضیه ساخند که اسمائی گیاهان وحیوانات وعناصر وجزا زمین وغیره اول اسم اینان رایادبگیرند ارزشیندارد مگربگویم که علوم انهاراهم یادبگیرنن ولی امام صادق علیهم فرمودند نام انببا وعلوم انها که تمام علوم الهی درما جمع است واسمائی مومنین که بهشتی هستند- این جواب الهی است به فرشتگان- نکته دوم سوره علق بنا برمشهور علما اولین سوره است که پنچ ایه اول در کوه حرا القا شده است درست است چون بحث نماز بعد امده است اینکه گفته کهبیشارازجانب برادران سنی است که حضرت جبرائل علیه السلام لوح سبزی که کلمات ان بارنگهای مختلف برق میزد نشان حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه والسلم نشان داد- وفرمودند بخوان حضرت اش فرمودند خواندن بلدنیستم نشان بران استکه واقعا پیامر اکرم صلواته الله علیه خواندن بلدنبود وباز هم تکرار کرد ودفعه سوم به اعجاز خواندن یادگرفت وقران کلا برایشان نازل- چه اتفاقی افتاد که مثل جوجه بلرزه افتاد بقول یکی ازعلما احساس مسئولیت اینجابود حضرت جبرائیل علیه السلام ایشان رابغل کرد وفشرد وگفت نارحت نباش ما فرشتتگان دستر داریم شمادرهمه حمایت کنین واین راسه باردرطول راه گوش زد کرد-دلیل دیگر زمانی که رسول اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم به خانه امد به حضرت خدیجه سلام الله علیها فرمودند زملونی ودثرونی – چون درحال لرزیدن بودند پارچه کلفتبود وبه جای فرش ازان استفاده میکردند فرمودند انرا دورمن بوشانید وپتو ها ولباس کلفا روی من بریزید تا اینلرزه خوب شود—باز ازبرادران اهل سنت نقل شده است که حضرت رسول اکرم صلواته الله علیه واله والسلم نزد ورقه بن نوفل که قوم وخویش حضرت خدیجه بودند ومسیحی شده بودن وبامسیحیان دراینکه حضرتعیسیعلیه السلام خدانیست بحث میکردند ومژده میدانند که حضرت رسول اکرم صلواته علیه واله والسلم همین محمد است-چون جناب ورقهفرداگاه وعلمی ومنصفیبود فردی استثنائیبودحضرت محمد صلواته الله علیه رفتند تا ایشان بهشتی کنند ونبوت خود رابرایشان اشکار کنند جریان خوابی نگفتند وجریان غار حراگفتند وایشان رسالت پیامبراک صلواته الله علیه پذیرفت وبهشتی شد اما قانون هدایت تا زمانیکه افرادمستعد درک نیستند باید ساکت بود اما گر همه درشک وشبه واقع شوند انزمان عالم باید علم خودرا ظاهر کند ولو کشته شود ولی اگر تعدادی مستعد هستند باید علم را بهاانها منتقل کند واگر مشکلی نداردعلم خودراکتبی منتشر کند درغیر این صورت سکوت کندولی همه مسئول هستند به شاناخت دقیق برسند عقل این معنارادارد